לפני כשבוע מצאתי את עצמי באירוע מעניין שהתקיים בוושינגטון דיסי, המקום בו אני מתגוררת בחודשים האחרונים. האירוע התקיים במרכז יהודי-ישראלי המשמש בחלקו גם בית כנסת גדול ומרשים. האירוע, שנערך באחד מחדרי הכנסים במבנה, כלל 2 הרצאות – הראשונה הייתה של פרופסור גרמני הידוע כאחד מחוקרי המוח הגדולים בעולם והשניה הייתה של רבנית השייכת לבית הכנסת. שניהם התכוונו לגשת לנושא הסבוך, המורכב והמסתורי ביותר הקשור במוח – התודעה.
מהי בדיוק התודעה ואיך היא פועלת
שתי ההרצאות היו מרתקות. חוקר המוח התייחס כמובן לצד המדעי, המוכח והמבוסס, לפחות לגבי מה שהצליחו למצוא לו איזשהו ביסוס בעזרת מחקרים וניסויים שונים, שכן עד היום תחום התודעה – איך אנחנו לוקחים החלטות, מדוע, למה אנחנו מרגישים וחושבים וכדומה – עדיין לוט בערפל ורווי מסתורין. כמו שאמר הפרופסור, ייתכן שגם לעולם לא נצליח לגלות מהי בדיוק התודעה ואיך היא פועלת.
עכשיו אתם וודאי תוהים על מה הרצתה הרבנית בהקשר של המוח והתודעה וכיצד כל זה קשור לתיקון הכללי. ובכן, הרבנית החליטה לדבר על הקבלה, ועל עשר הספירות המצויות בנשמה או יותר נכון לומר מרכיבות את נשמתו של כל אדם. עשר הספירות ידועות כעשרה כוחות אלוהיים המצויים בנו והמובילים מהאחד לשני כמין סוג של מפה או סולם.
יש שיגידו שזה דומה מעט לתרשים זרימה אפילו, מה שבמהותו לא רחוק מהגדרת הספירות ומכך שספירה אחת מובילה לאחרת או שילוב של שתי ספירות מוביל אותנו לדרגה גבוהה יותר של קיום.
מחשבות, רגשות, החלטות וכן הלאה
אני חושבת שהבחירה שלה לדבר דווקא על נשמה בהקשר הזה הייתה מרתקת, משום שאם אנחנו לא יודעים בדיוק מהי תודעה, היא בקלות יכולה להיות מושווית לנשמה. תחושות, מחשבות, רגשות, החלטות וכן הלאה. הסיבה שבגינה ההרצאה של הרבנית הזכירה לי את תיקון הכללי, היא משום אותן עשר ספירות עליהן בחרה להרחיב ולפרט.
כל מי שמכיר ויודע מהו תיקון הכללי, וודאי למד כי רבי נחמן מברסלב גילה שעשרה פרקי תהלים המהווים גם עשרה מני נגינה, הנקראים בסדר מסוים – משמשים עשרה ערוצים של טוהר וקדושה כנגד אותן עשר הספירות המוזכרות כאן ושעליהן גם דיברה הרבנית. עשרת מזמורי תהילים (ט"ז, ל"ב, מ"א, מ"ב, נ"ט, ע"ז, צ', ק"ה, קל"ז, ק"נ) שלמעשה מרכיבים את תיקון הכללי, בכוחם לייצר תיקון גדול ונורא ולהביא סגולות חשובות וחזקות עבור פגם הברית ובכל תחומי החיים בכללותם.
כידוע, פגם הברית נחשב לחטא השורשי והחמור ביותר הנוצר ממחשבות, דיבורים או מעשים של ניאוף, קרי לילה והוצאת זרע לבטלה. מטרת תיקון הכללי הוא לתת תקווה לאלה הנכשלים בקיום מצווה בסיסית וחשובה זו, שלא ימשיכו להדרדר מטה ויתמלאו יאוש ופחד. אותן עשר ספירות בהן דיברנו, מקבלות חיזוק ישיר מכל אחד מפרקי תהלים של תיקון הכללי ובכך מהוות את התיקון העצמתי ביותר, גם לחיים בכלל וגם לפגם הברית.
להגיב